Термина
„юношество“ произлиза от латинската дума adolescere, което означава „да израсна
до зрелост“. Юношеството е може би
най-сложният и противоречив период от жизнения цикъл на човека. Това е
възрастта между детството и зрелостта. Това е времето, през което психиката
трябва да претърпи окончателна, завършваща цялото детство промяна, в резултат
на която поведението трябва да се изгради до едно минимално, точно определено
равнище, която да позволи по-нататъшното съществуване на индивида. Юношите са
зрели хора, но продължават да живеят като деца под закрилата на родители и
учители. Нормално е осъзнаването на Аз-а
да обърка юношата; той се опипва на ум, търси се, оглежда се, усамотява се.
Преди всичко опитва се да разбере какво става с него, т.е. изследва се.
Заплетен в безпорядъка на вътрешни противоречия, той се стреми да изясни нещата.
Въображението му е объркано и трескаво, тъй като не знае откъде да започне и от
кой край да подхване този огромен свят. Юношеството изправя детето пред редица
предизвикателства. Настъпващите физически промени се изразяват в растеж и изменение на тялото – външни и вътрешни
прояви; физическо здраве, двигателни навици. Съзряването през този етап е
последователно предварително програмирано изменение на организма и психиката.
То се свързва със способността на всеки организъм да достигне точка на
оптимална зрялост (най-удачното развитие на съответния орган на базата на
генетичния код). При достигане на тази точка се използва понятието ръст. За
различните органи на детето ръстът върви с различни темпове. Също така детето
трябва да се справи и с интензивния физиологичен стрес за организма в резултат
на бурното израстване. Половото
съзряване поставя непосредствената задача пред него да усвои своята маскулинна
или фемининна социална роля. Юношата търси своята идентичност в екзистенциален
хаос от ценностни алтернативи и жизнени философии. Той се бори за своята
автономност, но се нуждае от сигурно привързване. Вярата в приятелството го изпълва
със смисъл, но по-често го води към разочарование, отколкото към радост. Той
очаква най-вълнуващата среща – с любовта и това го изпълва с трепет и страх.
Юношата трябва да разреши редица
потенциални кризи и е изправен
пред избори, които ще предопределят пътят му в живота.
Юношеството
има 3 етапа:
1. Ранен етап на юношеството
Този период е
между 12 и 14 - годишна възраст, изпълнен с най-много трудности в живота.
Детето изведнъж се събужда в напълно нов и различен свят. То започва да изпитва
страхове, безпокойства и е атакувано на ежедневна основа от комплекси за
малоценност. Юношеството започва с пубертета. Този период е свързан с промени в
биологическото, социалното и когнитивното развитие и зависи от разнообразни
фактори, като заобикаляща култура и биологично развитие. Основните характеристики на този етап са
приливите и отливите на пубертета, които са
неизмеримо резки. Настроението и
емоциите на тийнейджърите се менят непрекъснато. Имат проблем с прекалено чувствителна съвест
и ниско самочувствие.
2. Междинен етап на
юношеството
Това е етапа между 15-та и 17-та година. Юношите вече се интересуват по-малко
от физическите си характеристики и уменията си. Характерните за ранното
юношество приятелства постепенно започват да се изместват от приятелства с
противоположния пол. Идеализмът и вярата в доброто са чести спътници на
тийнейджърите. Конфликтите са често срещани на тази възраст и тийнейджърите
започват да се налагат с още по-голяма решителност.
3. Късен етап на юношеството
С преминаването на 18-та
година и навлизането в периода на двайсетте години младият човек ще става все по-стабилен
емоционално и по-често ще съумява да прави
разумни избори.
Юношите не само преживяват биологични промени, но
претърпяват и когнитивни промени - психични процеси, които имат отношение към
мисленето и решаването на проблеми. Обхваща изменението в познавателните
психични процеси (интелект, мислене,
памет , възприятие, усещане, въображение, реч и т.н.).

Мисленето при юношите е абстрактно. Появява се интерес към
самото мислене, т.нар. рефлексивност. Причината за формирането й се открива в
необходимостта на детето да обоснове своите мнения и гледни точки. Рефлексията
възниква от външната дискусия, обсъждания, спорове между децата. Тя е със
знакова функция на съзнанието и зависи от характера на знанието.
Разкрива се връзката между езика и мисленето като твърде
сложно. Езикът не може да обясни изцяло мисленето, защото същността на
мисленето се открива не в езика, а в действието. С появата си езикът започва да
преобразува мисленето. Той е необходим за построяването на вътрешния план.
В юношеския период паметта претърпява сложно развитие. Тя
дава възможност на детето да организира своя вътрешен опит. При юношите се
обособяват следните форми на паметта: съзнателна, преднамерена, метапамет
(включва рефлексията върху самата себе си). При преднамерената памет
материалът, който трябва да се запомни, се отделя като цел на дейността.
Отношението мотив – цел придава смисъл на това, което се прави от детето. Важно
условие за преднамерените форми на паметта е използването на различни
стратегии, които осигуряват реконструкция на миналия опит, откриване ново отношение
на детето към този опит.
Социализацията на детето по време на юношеството е интересно
явление. Характеризира се със стремежа му да изгради тесни връзки с другите, да
предизвика тяхното внимание и одобрение. Освен това в тази възраст децата са
изключително чувствителни и емоционални. Емоциите изразяват отношението на
детето към света и начина, по който възприема себе си.
Здравото юношество, по време на което са решени всички
развитийни задачи, има в резултат здрава
личност, която генерира обширен и пластичен репертоар от стратегии за справяне
в отговор на нормалните превратности в живота и е база за здравословния баланс
между автономия и свързване с другите хора.
Юноша е стара българска дума и значи "млад"
ОтговорИзтриване